Respectus Huurdersvereniging

Belangenbehartiging voor de huurders van wooninvest

Controleer de servicekosten

26-07-2024

Veel huurders betalen een voorschot voor servicekosten aan hun verhuurder. Uiterlijk 30 juni 2024 moet u de jaarafrekening hebben ontvangen over de kosten van 2023. Respectus adviseert te controleren of de servicekosten kloppen.

Voor servicekosten geldt dat de verhuurder alleen de werkelijk gemaakte kosten in rekening mag brengen. Om te kunnen controleren of u niet te veel betaald heeft, is het dus van belang om een duidelijke jaarafrekening te krijgen, waar per post in staat welke kosten er gemaakt zijn.

Servicekosten voor bewoners

Schoonmaak van het trappenhuis, onderhoud van gemeenschappelijk groen. Kosten voor verlichting en verwarming van de centrale hal. Veel flat- of appartementsbewoners betalen  voor dit soort zaken een voorschot servicekosten. Uw verhuurder mag op servicekosten geen winst maken. De kosten moeten redelijk zijn. En de verhuurder hoort de afrekening op tijd te sturen. Vóór 1 juli moet u de afrekening hebben gekregen over de (werkelijk gemaakte) servicekosten van vorig jaar.

Hoe checkt u de servicekosten?

  • Als u servicekosten heeft, check dan of u de afrekening op tijd kreeg. De afrekening over 2023 hoort uiterlijk 30 juni 2024 door u ontvangen te zijn.
  • Controleer of de afrekening klopt en alleen werkelijk gemaakte kosten in rekening brengt. Dat kunt u het beste samen met de buren doen. Of u kunt de bewonerscommissie of huurdersvereniging om hulp vragen.
  • Vraag bij uw verhuurder inzage in de facturen, contracten en andere stukken (van de gemeenschappelijke elektra, het schoonmaakbedrijf, e.d) die de basis vormen voor de afrekening. Dat recht heeft u; maak er gebruik van.
  • Vertel het uw verhuurder schriftelijk (per brief of e-mail) als de afrekening volgens u niet klopt. Leg uit wat er volgens u mis is en vraag een inhoudelijke reactie. Mogelijk kunt u het probleem (samen) oplossen en de afrekening laten corrigeren.
  • Reageert de verhuurder niet naar tevredenheid op uw klacht? Als u in de sociale (gereguleerde) sector huurt kunt u de Huurcommissie inschakelen. 

Geen afrekening ontvangen?

Weigert de verhuurder om (tijdig) een jaarafrekening te sturen? Via de Huurcommissie kunt u dat alsnog afdwingen. U kunt ook bij de Huurcommissie terecht als u een onvolledige of onduidelijke afrekening hebt gekregen. Tot twee jaar nadat u de jaarafrekening had moeten ontvangen, kunt u hier een procedure over starten. Voor de afrekening over 2023, die u uiterlijk 30 juni 2024 hoorde te krijgen, heeft u dus tot 1 juli 2026 de tijd. Iedereen met een sociale huurwoning kan de Huurcommissie inschakelen (bron: Woonbond).

Terug naar nieuws