Respectus Huurdersvereniging

Belangenbehartiging voor de huurders van wooninvest

De nieuwe manager Wonen van WoonInvest

18-06-2021

De nieuwe manager Wonen, Jordi Vermaas, gaat zich inzetten voor nog meer klanttevredenheid en voor meer goede betaalbare woningen in Leidschendam-Voorburg.

Ken je WoonInvest en de wijken al een beetje?

‘Ik werk vanwege corona voornamelijk vanuit huis, maar ik ga ook af en toe naar kantoor en de wijken in. In mijn gesprekken met wijkbeheerders en huurders viel één ding mij meteen op: de enorme betrokkenheid van mensen bij hun wijk, buurt en woongebouw. Ik ben graag met mensen in contact. Met collega’s, partners zoals de gemeente en zorginstellingen, maar ook met Respectus. Ik hoop dat we elkaar zo snel mogelijk weer als vanouds kunnen ontmoeten.’

Wat neem je mee uit je vorige functie bij de Autoriteit woningcorporaties?

‘Ik heb een financiële achtergrond, maar heb wel altijd in de corporatiewereld gewerkt. In mijn vorige baan hield ik toezicht op verschillende corporaties in Nederland om te zien of ze zich inzetten waar ze voor zijn: betaalbare woningen realiseren. Zo kende ik WoonInvest al een tijdje toen ik de vacature zag. Een leidinggevende baan met meer betrokkenheid bij huurder, dat trok me aan. Want voor hen doe je het toch allemaal.’

Wat doe je als manager Wonen precies voor de huurders?

‘Vooropgesteld: ik doe niet alleen, altijd in samenwerking met mijn collega’s en andere partijen. Samen werken we aan de vraag van huidige en toekomstige huurders: zorgen voor voldoende betaalbare woningen van goede kwaliteit. Die vraag is ook in deze regio groot, ik wil graag mijn bijdrage leveren aan een oplossing van de schaarste. Maar het eerste waarop ik me ga richten is klanttevredenheid. Die ligt bij WoonInvest wat lager dan bij andere corporaties, dus daar hebben we nog wel wat te doen.’

Hoe zorg je voor meer klanttevredenheid?

‘Ik denk vooral door betere communicatie. Soms is dat heel eenvoudig. Met één belletje kun je het verschil al maken. Daarnaast moet je communicatie ook helder zijn. Je kunt beter ‘nee’ verkopen dan niks verkopen. Ik bedoel daarmee dat je ook duidelijk moet vertellen wat je niet doet. Als een huurder overlast ervaart van zijn buurman moet hij dat eerst zelf proberen op te lossen voordat wij iets kunnen doen. Als WoonInvest moeten we ook duidelijk aan huurders laten zien welke financiële keuzes we maken, denk aan de mate van luxe van een keuken of de kwaliteit van het schilderwerk. Duidelijke communicatie is zó belangrijk.’

Zal het nieuwe klantenportaal ook bijdragen aan meer tevreden huurders?

‘Dat verwacht ik zeker. Andere corporaties hebben al iets vergelijkbaars en dat werkt goed. Met het klantenportaal is WoonInvest straks 24/7 bereikbaar. Dat betekent niet dat u direct om vier uur ’s nachts antwoord krijgt, maar wel dat u snel wordt geholpen en veel zelf kunt doen. Huurders kunnen hun contractgegevens inzien en aanpassen, huurbetalingen doen via iDEAL en reparatieverzoeken doorgeven. Het klantenportaal is echt een goede aanvullende service.

En als iemand minder digitaal vaardig bent?

‘Dan helpen we u graag als vanouds via de telefoon of op afspraak aan de balie. Het klantenportaal is een aanvulling op onze bestaande dienstverlening, geen vervanging. Persoonlijk contact blijft ook in een gedigitaliseerde samenleving belangrijk. Voordeel is ook dat als zelfredzame klanten het klantportaal goed weten te vinden, onze klantenservice extra tijd heeft voor kwetsbare huurders die meer hulp nodig hebben.’

Tot slot, wat is je eerste indruk van WoonInvest na drie maanden?

‘In een paar woorden: betrokken, dicht bij de huurder, sociaal. De corporatie is goed bezig met nieuwe projecten en verduurzaming. Niet alle huurders zullen het zich misschien realiseren, maar de woningen van WoonInvest zijn over het algemeen van goede kwaliteit. Een mooi project vind ik het Hethuis in Leidschendam: 18 woningen voor jongvolwassenen met een meervoudige handicap. Een particulier initiatief dat door WoonInvest is opgepakt. Ik hoop aan veel van dit soort projecten mijn steentje te kunnen bijdragen. En, nogmaals, altijd in samenwerking: we doen het met elkaar.’

Bron: wooninvest.nl

Terug naar nieuws