Duidelijkheid over administratiekosten
22-02-2021
Respectus kreeg van huurders vragen over de administratiekosten die bij de servicekosten gerekend worden. Die vond men namelijk hoog. We vroegen WoonInvest tijdens de reguliere overlegvergadering (RO) om uitleg.
We spraken hier al over in onze uitgave van oktober in Het Krantje en De Posthoorn. Vanwege corona liet het overleg even op zich wachten. Hieronder vindt u de toelichting van WoonInvest over de berekening van administratiekosten.
Toelichting administratiekosten
Op de laatste regel van de afrekening worden de administratiekosten weergegeven. Dit zijn de totale administratiekosten die over alle componenten zijn afgerekend. WoonInvest hanteert voor alle componenten 5% van het te betalen bedrag als administratiekosten. Er zijn echter twee uitzonderingen.
Twee uitzonderingen
Bij de stookkosten bedragen de administratiekosten 1% van de totale stookkosten. Dit is omdat WoonInvest de afrekening hiervan in zijn geheel laat verzorgen door een externe partij. Daarom liggen de administratiekosten daar lager. Bij de glasverzekering zijn de administratiekosten in de kosten opgenomen. De administratiekosten worden daarom niet apart inzichtelijk gemaakt.
Voorbeeld (voorschot buiten beschouwing gelaten):
Kosten | Percentage | Administratiekosten | |
---|---|---|---|
Stookkosten | €1.000 | 1% | €10 |
Huismeester | €100 | 5% | €5 |
Glasverzekering | €12 | 0% | €0 |
Administratiekosten | €15 |
In het voorbeeld is te zien dat de administratiekosten onderaan worden weergegeven.
Terug naar nieuws