Maak kennis met de manager Wonen van WoonInvest
24-10-2023
Jo-Anke van Dam is sinds een half jaar manager Wonen bij WoonInvest. Zorgen voor een betaalbaar huis en een prettig thuis. Dat is wat haar aantrekt in deze sector. Respectus heeft regelmatig contact met haar en stelt haar dan ook graag aan u voor.
Als manager Wonen – de naam zegt het al - heeft zij veel te maken met woon- en huurderszaken, en dus met onze huurders.
Hoe ben jij in de corporatiewereld terecht gekomen?
‘Tussen mijn bachelor en master Economie heb ik twee jaar gebackpackt. Tijdens een verblijf op de Filipijnen kreeg ik te maken met de gevolgen van een aardbeving. Veel bewoners waren hun huis kwijt. Daar raakte ik doordrongen van de waarde van het hebben van een huis. Daar wilde ik mijn werk van maken in Nederland. Na verschillende functies bij woningcorporaties kwam WoonInvest op mijn pad.’
Lijken al die corporaties op elkaar?
‘Ja en nee. We doen natuurlijk in de kern hetzelfde, maar elke corporatie is net anders. Andere woningcorporaties zijn soms geneigd alle rollen op zich te nemen, bijvoorbeeld schuldhulpverlening of thuiszorg. Dat doen we bij WoonInvest niet en dat vind ik zeer terecht. We zijn geen zorginstelling, die expertise hebben we niet. Tegelijkertijd hebben we wel een signaleringsfunctie. Dus als we iets opmerken, vervuiling of eenzaamheid bijvoorbeeld, weten we naar welke instantie we kunnen doorverwijzen. De wijkbeheerders van WoonInvest kennen iedereen van gezicht. Dat is echt bijzonder.’
Blijft het dan bij doorverwijzen?
‘Nee, het is veel meer. We willen mensen niet van het kastje naar de muur sturen. Ik zou wel voorstander zijn van een loket voor bewoners waar ze met hun hulpvraag terecht kunnen. Maar dat is toekomstmuziek. Nu zoeken we het vooral in nieuwe vormen van samenwerking met betrouwbare partners. Intensieve samenwerking tussen corporaties, welzijnsinstellingen, gemeente, politie, bewoners en ondernemers.
Bewonersparticipatie, wat zijn jouw ideeën daarover?
‘Voor mij betekent bewonersparticipatie dat bewoners actief deelnemen in een woongebouw. Ik heb het dan over omkijken naar elkaar. Ik heb heel lang geroepen: de vergrijzing komt eraan. Tot ik me realiseerde: die vergrijzing is er al. De zorg staat onder druk, mensen blijven langer thuis wonen: we moeten echt meer op elkaar letten.
Spreek je zelf vaak bewoners?
‘Ik heb mij voorgenomen vaak de wijken in te gaan. Ik zal nooit alle huurders leren kennen, maar ik wil wel horen wat er speelt. Ik vind het belangrijk dat huurders weten dat wij er voor ze zijn. Dat we hun vragen serieus nemen. Kijk, een nieuw keukenblok dat je niet mooi vindt gaan we niet vervangen. Maar als er bijvoorbeeld schulden zijn of u begrijpt een brief niet: neem contact met ons op. We helpen u graag.’
Een betaalbaar huis en thuis voor iedereen, lukt dat?
‘Er is in Nederland een woningtekort, dat weet iedereen. We willen graag bijdragen aan een oplossing, bijvoorbeeld door doorstroming te stimuleren. Maar we lopen ook tegen grenzen aan. Financiële, maar ook bureaucratische. We willen bijvoorbeeld graag meer kleinere woningen bouwen of woonlagen op bestaande woongebouwen toevoegen. Maar het is moeilijk om geschikte locaties te vinden. Of een nieuwe woonlaag bouwen kan niet omdat er dan ook meer parkeerplaatsen moeten komen. We doen echt ons best, maar het is een ingewikkelde opgave!’
Bron: WoonInvest.nl
Terug naar nieuws