Respectus Huurdersvereniging

Belangenbehartiging voor de huurders van wooninvest

‘WoonInvest moet beter samenwerken met Respectus’

1-11-2022

De tevredenheid van de huurders van WoonInvest is voor verbetering vatbaar. Dat vindt de onafhankelijke visitatiecommissie die de prestaties van de woningstichting in kaart heeft gebracht. WoonInvest zou beter moeten samenwerken met huurdersvereniging Respectus, stellen de experts. Want: ‘De huurdersorganisatie heeft talent in huis.’

Elke vier jaar moet een woningcorporatie zich laten visiteren. Dat is wettelijk vastgelegd in de Woningwet. In de visitatiecommissie zitten experts uit de wetenschap, de overheid en het bedrijfsleven, die beoordelen hoe goed de corporatie het doet.

Sterke – en verbeterpunten

In haar onlangs verschenen rapport over de periode 2018-2021 noemt de commissie een aantal sterke punten van WoonInvest. De commissie prijst bijvoorbeeld de goede relaties met gemeenten, zorg- en bouwpartners, het grote aantal wijkbeheerders en de hoeveelheid zorgvastgoed van de woningstichting.

Aan de andere kant noemt de commissie het teleurstellend dat de kwaliteit van de dienstverlening de afgelopen vier jaar is verslechterd. De laatste jaren scoort WoonInvest daarop lager dan het Nederlands gemiddelde. ‘Jammer is dat de externe portal voor de huurders nog niet goed werkt, waardoor de benodigde verbetering in de dienstverlening nog niet kan worden ondersteund’, zo staat in het rapport.

Respectus heeft in de gesprekken met de commissieleden aangegeven dat huurders vaak het gevoel hebben van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Door het grote verloop in personeel is de betrokkenheid bij WoonInvest volgens Respectus gedaald en is veel kennis verloren gegaan.

Positief over Respectus

Over het werk van Respectus zijn de experts van de visitatiecommissie positief: ‘De commissie heeft een goede indruk van de kwaliteit van Respectus. De huurdersorganisatie was zeer kritisch en sceptisch in haar vertrouwen voor de toekomst.’

Respectus is niet alleen ontevreden over de dienstverlening van WoonInvest aan de huurders, maar ook over de beperkte nieuwbouw, wijken die achteruitgaan en de acties op het gebied van duurzaamheid. De vereniging vindt ook dat niet alle wijkbeheerders voldoende zichtbaar en toegankelijk zijn.

De huurdersorganisatie voelt zich niet altijd serieus genomen door WoonInvest. Dat komt vooral door de manier waarop WoonInvest omgaat met haar adviezen, met name over de jaarlijkse huurverhogingen, terwijl dat een van de belangrijkste onderwerpen is voor een huurdersorganisatie. Respectus verwacht dat WoonInvest de toezegging nakomt dat ze wordt betrokken bij het nieuwe huurbeleid voor de lange termijn.

Respectus is wel tevreden over de proactieve aanpak van WoonInvest als huurders een huurachterstand hebben.

Communicatie

De communicatie vanuit WoonInvest kan volgens Respectus beter. De huurdersorganisatie is vaak niet op de hoogte van de plannen voor complexen, waardoor huurders die met vragen bij Respectus aankloppen, niet altijd kunnen worden geholpen.

De visitatiecommissie heeft voor WoonInvest een duidelijk advies: ‘De huurdersorganisatie heeft (nieuw) talent in huis. Benut dit, ondersteun hen en zorg voor verbinding met de bewonerscommissies. Betrek hen tijdig bij nieuwe plannen en leg verantwoording af, ook als zaken niet kunnen.’

 

Terug naar nieuws